Informacje o audycie SEDEX
Demonstrowanie zgodności z wysokimi standardami w zakresie warunków pracy i praw człowieka.
Przejrzystość zaangażowania społecznego dla potencjalnych partnerów
Wymiana informacji w uznanej na całym świecie bazie danych
Odpowiedzialne praktyki biznesowe w całym łańcuchu wartości
Podstawowe informacje o SEDEX
Jednocześnie SMETA określa jednolity format raportowania, aby zapewnić, że informacje są znaczące i porównywalne. Raport z audytu wynikający z Waszego audytu SMETA jest umieszczany w bazie danych SEDEX. Ta uznana na całym świecie platforma wnosi istotny wkład w przejrzystość w zakresie zrównoważonej społecznej odpowiedzialności biznesu i wspiera członków SEDEX w zarządzaniu dostawcami i ograniczaniu ryzyka.
Za podstawę służy Kodeks ETI (Ethical Trade Initiative). Z reguły impuls do przeprowadzenia audytu SEDEX pochodzi od klienta dostawcy. W celu przeprowadzenia procedury należy wypełnić kwestionariusz samooceny (SAQ).
Jakie są kategorie członkostwa w SEDEX?
- Członkowie A: Końcowi uczestnicy łańcucha dostaw, często detaliści, którzy chcą zarządzać swoimi dostawcami za pośrednictwem SEDEX.
- CzłonkowieB: Zazwyczaj producenci na początku łańcucha dostaw, którzy są proszeni o udostępnianie danych na temat ich wyników w zakresie zrównoważonego rozwoju swoim nabywcom.
- CzłonkowieAB: przetwórcy i handlowcy w środku łańcucha dostaw. Z jednej strony otrzymują oni informacje od swoich dostawców, ale również przekazują informacje o swoich działaniach w zakresie zrównoważonego rozwoju swoim klientom.
Dlaczego SEDEX ma sens dla mojej firmy?
Firmy, które przeszły audyt SEDEX przeprowadzony zgodnie z wytycznymi SMETA i udostępniły tę informację w bazie danych, mogą pokazać swoim nabywcom, że przestrzegają zasad etycznego i społecznego zrównoważonego rozwoju w produkcji. Z drugiej strony, nabywcy zyskują możliwość efektywnego zarządzania swoim łańcuchem dostaw zgodnie z tymi zasadami, a tym samym zmniejszają swoje ryzyko.
DQS: Twoja firma audytowa dla audytów SEDEX
Jak działa audyt SEDEX?
Zarejestrowany już członek SEDEX zaprasza Cię do audytu SMETA. Czyniąc to, zgadzasz się na audyt. Ponadto, musisz się zarejestrować lub zostać odpłatnie członkiem SEDEX.
Następnie przeprowadzany jest audyt na miejscu, podczas którego my w DQS sprawdzamy, czy Twoje informacje spełniają kryteria katalogu SMETA.
W tym samym czasie nasi audytorzy odnotowują wszelkie braki i wspólnie z Tobą opracowują koncepcję wdrożenia zidentyfikowanego potencjału poprawy poprzez odpowiednie środki.
Wyniki Waszego audytu są wykorzystywane do sporządzenia szczegółowego raportu dla bazy danych SEDEX. W ten sposób możesz zapewnić swoim klientom wgląd w wyniki audytu i w ten sposób udowodnić, że spełniasz wymagania swoich klientów.
Audyt SMETA nie jest jednoznaczny z certyfikacją. Czy i kiedy powinien odbyć się kolejny audyt - zależy od wymagań Twoich klientów.